Μια από τις πιο σημαντικές διαδικασίες – αν όχι η πιο σημαντική – στο περιβάλλον της σύγχρονης βιομηχανίας είναι η προληπτική συντήρηση του μηχανολογικού εξοπλισμού των γραμμών παραγωγής μιας μονάδας. Από οικονομοτεχνικής άποψης καθίσταται πλέον ολοένα και πιο απαραίτητο χαρακτηριστικό κάθε παραγωγικής διαδικασίας.
Ιδίως στη μετάδοση κίνησης, που αποτελεί την «καρδιά» των γραμμών παραγωγής, οι ηλεκτρομειωτήρες που είναι υπεύθυνοι για την κίνηση και ανύψωση των υλικών και είναι εφοδιασμένοι με ηλεκτρομαγνητικά φρένα στους κινητήρες τους για την απαρέγκλιτη και σωστή τοποθέτηση των υλικών, χρήζουν συστηματικού ελέγχου και συντήρησης των φρένων αυτών.
Ο ρόλος και η λειτουργία του ηλεκτρομαγνητικού φρένου
Το φρένο θα πρέπει να σταματάει τον ηλεκτροκινητήρα όποτε του ζητηθεί με επιτυχία και να τον κρατάει «φρεναριστό» ανάλογα με την εφαρμογή. Για να το επιτύχουμε αυτό, θα πρέπει τα βασικά επιμέρους υλικά να βρίσκονται σε άριστη κατάσταση καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους.
Το πηνίο, η πλάκα και ο δίσκος του φρένου μαζί με τα ελατήρια ροπής αποτελούν τα βασικά αυτά υλικά. Θα πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να ελέγχονται από το τμήμα συντήρησης του εργοστασίου.
Έλεγχος και συντήρηση των βασικών εξαρτημάτων
Κυρίως ο δίσκος φρένου, που είναι εφοδιασμένος με το θερμουίτ, είναι το υλικό το οποίο φθείρεται φυσιολογικά πιο γρήγορα από τα υπόλοιπα. Ο καθαρισμός του (φύσημα για να φύγουν τα υπολείμματα που δημιουργούνται από την τριβή) και ο έλεγχος του πάχους του θερμουίτ εξασφαλίζουν σε μεγάλο βαθμό την εύρυθμη και σωστή λειτουργία κατά το φρενάρισμα.
Η πλάκα επίσης θα πρέπει να ελέγχεται για φθορές («φάγωμα») της επιφάνειάς της λόγω της συνεχούς τριβής με το θερμουίτ του δίσκου του φρένου. Είναι εξίσου σημαντικό να είναι σε καλή κατάσταση, διότι ένας καινούριος δίσκος αν συνδυαστεί με μια φθαρμένη πλάκα δεν θα συνεργαστούν σωστά, προκαλώντας πιο γρήγορη φθορά στο νέο θερμουίτ λόγω κακής εφαρμογής.
Τα ελατήρια, που ρυθμίζουν τη ροπή του φρεναρίσματος και είναι τοποθετημένα μέσα στο πηνίο του φρένου, θα πρέπει να ελέγχονται για την αρτιότητά τους και για τυχόν «σπασίματα» ή «χαλαρώματα». Ελαττωματικά ελατήρια σημαίνουν όχι σωστή και αποτελεσματική λειτουργία του φρένου αλλά και πιο γρήγορη φθορά των υπολοίπων εξαρτημάτων.
Στο ηλεκτρομαγνητικό πηνίο θα πρέπει να γίνεται έλεγχος της ωμικής αντίστασης ανάμεσα στα τυλίγματά του, ώστε να παρέχει τη σωστή και απαραίτητη δύναμη έλξης της πλάκας φρένου κατά το «άνοιγμα» και «κλείσιμο» του κινητήρα.
Ο ρόλος των ανόρθωσης και η σημασία της αντικατάστασής της
Ένα υλικό που συχνά παραβλέπεται κατά τη συντήρηση – και κυρίως κατά την αλλαγή ενός καμένου πηνίου φρένου – είναι η ανόρθωση. Συνήθως βρίσκεται εντός του κλεμμοκιβωτίου του ηλεκτροκινητήρα ή στον ηλεκτρολογικό πίνακα. Δεν μπορεί να ελεγχθεί με κάποιο ηλεκτρονικό ή ηλεκτρολογικό όργανο και καλό είναι να αντικαθίσταται προληπτικά σε κάθε αλλαγή του πηνίου. Αν είναι ελαττωματική, μπορεί να προκαλέσει ανεπίστρεπτη βλάβη στο νέο πηνίο φρένου.
Έλεγχος διάκενου και σωστή επανασυναρμολόγηση
Πολύ σημαντικός έλεγχος μετά το πέρας της συντήρησης είναι το διάκενο ανάμεσα στην πλάκα και το πηνίο του φρένου. Θα πρέπει να βρίσκεται μέσα στα όρια που ορίζει ο κατασκευαστής για κάθε τύπο φρένου, ώστε να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία. Μεγάλο ή πολύ μικρό διάκενο μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία του φρένου και του κινητήρα, οδηγώντας σε υπερθέρμανση ή ανεξέλεγκτη λειτουργία.
Προληπτική παρακολούθηση και διαγνωστικές μονάδες SEW-EURODRIVE
Πριν φθάσουμε σε προγραμματισμένη ή έκτακτη συντήρηση, είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τη λειτουργία του φρένου. Για τον σκοπό αυτό, ο οίκος SEW-EURODRIVE διαθέτει διαγνωστικές μονάδες που επιτρέπουν την παρακολούθηση και εκτέλεση διαγνωστικών ελέγχων, συμβάλλοντας στη βελτιστοποίηση των διαστημάτων συντήρησης.
Η διαγνωστική μονάδα DUE – Έλεγχος φθοράς και λειτουργίας σε πραγματικό χρόνο
Η νέα διαγνωστική μονάδα DUE του οίκου SEW EURODRIVE για τα ηλεκτρομαγνητικά φρένα BE1 έως BE122 που δοκιμάστηκαν και ελέγχθηκαν εκατομμύρια φορές, καθώς και για τα νέα διπλά φρένα BF / BT11 έως BF / BT 30 (κατάλληλα για εφαρμογές ανύψωσης), αναλαμβάνει να εκτελέσει ταυτόχρονα δύο εργασίες με ένα μόνο σύστημα μέτρησης:
- την παρακολούθηση της λειτουργίας του φρένου και
- τον προσδιορισμό της φθοράς του θερμουίτ του δίσκου.
Παρακολουθώντας συνεχώς το διάκενο λειτουργίας, επιτρέπει τον ακριβή προγραμματισμό των διαστημάτων ελέγχου και συντήρησης του εξοπλισμού, ανάλογα με τη φθορά κάθε συστήματος πέδησης. Έτσι, είναι δυνατή η πρόληψη και συντήρηση σε διαφορετικά μέρη της γραμμής παραγωγής που έχουν διαφορετικό φόρτο εργασίας.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως έχετε πάντοτε τη λειτουργία και τη φθορά του φρένου υπό τον δικό σας έλεγχο.
Ο αισθητήρας είναι πλήρως ενσωματωμένος στο φρένο του ηλεκτροκινητήρα και τα ηλεκτρονικά μέρη στο κλεμμοκιβώτιο του. Ως αποτέλεσμα, μπορείτε εύκολα να χρησιμοποιήσετε την επιλογή της διαγνωστικής μονάδας DUE ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες περιβάλλοντος.
Ως στάνταρ, έχει δυο ψηφιακές εξόδους, μία για τη λειτουργία του φρένου και μια για την φθορά του θερμουίτ του δίσκου του, καθώς και ένα επιπλέον αναλογικό σήμα ρεύματος που αντιστοιχεί στο μέγεθος του διάκενου εργασίας.
Έτσι, όπως προαναφέραμε, θα έχετε σε πλήρη έλεγχο την κατάσταση λειτουργίας του φρένου στα άμεσα και πιο σημαντικά μέρη που την εξασφαλίζουν.
Ασφάλεια, αξιοπιστία και πρόληψη βλαβών
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο στον έλεγχο και τη συντήρηση του εξοπλισμού, συμβάλλοντας στην απρόσκοπτη λειτουργία των γραμμών παραγωγής, στη μείωση κόστους συντήρησης, αλλά και – το σημαντικότερο – στην πρόληψη ατυχημάτων. Η σωστή συντήρηση προστατεύει τόσο το ανθρώπινο δυναμικό όσο και τα ίδια τα μηχανήματα από φθορές που μπορούν να αποφευχθούν.
Ο οίκος SEW-EURODRIVE Γερμανίας αντιπροσωπεύεται αποκλειστικά στην Ελληνική και Κυπριακή αγορά από την εταιρία ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΖΝΟΣ & ΥΙΟΣ Α.Ε.
Για πλήρη έλεγχο, συντήρηση και αποκατάσταση ηλεκτρομαγνητικών φρένων, μπορείτε να απευθυνθείτε στο τμήμα επισκευών και συντήρησης της ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΖΝΟΣ & ΥΙΟΣ Α.Ε., στο e-mail [email protected], το οποίο διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό και εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας.